Vissen

Er wordt mij tijdens een lezing bijna altijd gevraagd naar het geven van complimenten. Complimenten zijn mijn brandstof voor leren. Ik ken twee soorten:

  • Complimenten voor de prestatie (Dat was mooi verstaanbaar uitgesproken, top!)
  • Complimenten voor de inspanning (Dat was best moeilijk. Knap dat je dat doet!)

Op het eerste gezicht lijkt er misschien weinig verschil te zitten tussen die twee. Maar het effect is anders. Een compliment voor een prestatie volgt op een ‘goede’ prestatie. Een compliment voor een inspanning kan altijd! Die staat namelijk los van het resultaat. Complimenten voor de inspanning zorgen ervoor dat ik me meer zal inspannen. Complimenten voor de prestatie zorgen er niet voor dat ik beter presteer. Want dat heb ik dan al gedaan.

Complimenten zijn voor mij belangrijk. Essentieel om het leren vol te houden. Ik zit er niet naar te vissen hoor! Ik geef ze zelf. Dan weet ik zeker dat ik er genoeg krijg. Goed bezig, Hekking!

Ps. Ik herkende de soorten complimenten in het verhaal van Carol Dweck. Zij bestudeerde jaren de invloed van complimenten op kinderen en jongeren. Het filmpje duurt 9 minuten. Rond de vierde minuut begint ze te vertellen over complimenteren. Doe er je voordeel mee. Goed bezig!